ІСТОРІЯ ЗАПОЧАТКУВАННЯ і ВПРОВАДЖЕННЯ ХРЕСНОЇ ДОРОГИ та ПАЛОМНИЦТВА сайт "Молитва" |
ВПРОВАДЖЕННЯ ПАЛОМНИЦТВА у давнину
Паломництво
– це подорож знана багатьом релігіям. У віросповіданнях християнських
відігравало часто меншу роль ніж в ісламі, буддизмі або початково у
євреїв. Найстарша традиція паломництва походить від індуїзму, має вона
біля 3-ох тисяч років, відбулася вона вздовж святої ріки Ґанґес, що
мала запевнити вірному щастя загробне (вічне). У буддизмі початкова ціль
паломництва була пов’язана з 4-ма місцями, де провадив свою діяльність
Будда, але в ІІІ ст. до нашої ери, цар Асіока розділив реліквії,
засновника цієї релігії поміж 84-ох тис. храмів, рух паломництв
розсіявся.
Також потрібно пам’ятати, що кожен мусульманин має обов’язок раз в житті відбути паломництво до Мекки.
Генезу паломництв християнських маємо шукати в Святому Письмі. Ідея
цієї подорожі появляється вже так-званому періоді Суддів (1500 –
1200рр. перед народженням Ісуса Христа). В Новому Завіті маємо опис
паломництва, котру відбув Ісус зі своїми батьками до Єрусалиму, маючи
дванадцять років (Лк 2,41-42). Євангеліст оповідає традицію, котра була в
той час практикована в єврейських традиціях.
В перших трьох ст. християнства, паломництво не було дуже
популярне, як в сьогоднішніх часах, тому що мандрування ускладнювала
ситуацію прав християн – були вони переслідувані. Загальною концепцією в
часі переслідування був культ «Небесного Єрусалиму». Лише в 380р., за
цісаря Теодосія, котрий признав християнство за правдиву релігію. З того
часу можемо сміло говорити про народження паломництв в християнстві.
Початково відбувалися мандрівки до «Святої Землі». Від ІІІ ст.
збільшилась кількість осіб мандруючих, також до гробів мучеників, а від V
ст., до ісповідників Христа. В середньовіччі велику роль відіграв культ
ікон, з яким були пов’язані також паломницькі міграції. Від XІV ст.
ікона сталася немов персоніфікацією святого, осягнула рангу, котру в
попередніх століттях мали реліквія.
На початку в паломництво вирушали по-одному, спонтанічно. На
переломі тисячоліття паломники розпочали з’єднуватися в групи, що
мандрівки стали менш безпечні. Під кінець середньовіччя зменшується у
людей інтерес мандрування. Християни бажають відвідувати місце культу,
котре знаходиться поблизу їхнього рідного міста. Змінюється також
характер паломництв – з’являються в паломництва різні розваги та
пригоди. В часах нової епохи люди з’єднують пережиття духове із
відвідуванням в туристичнім стилі. З часом паломництво уподібнюється до
світських форм туристики.
Ким були прочани у давнину
Люди
здорові та хворі, убогі та багаті, в радості та в смутку мандрували в
середньовіччі щоб в святих місцях випрошувати собі життя вічне та
відпокутувати провини або виразити свою вдячність. Більшість груп прочан
творили здорові та дорослі чоловіки, але також чимало йшло в
паломництво жінок, дітей та хворих.
Жінки частіше ніж чоловіки, жертвували паломництво в ситуаціях
безнадійних, за своїх дітей. Мати, котра не знаходила помочі, обіцяла
мандрівку до святого місця. Про жінок, які мандрували, згадують записи в
монастирях, лікарнях, заїздах.
Дуже важко окреслити число дітей подорожуючих, що для дорослих
було несподіванкою. Діти часто ішли в паломництво без згоди батьків, без
грошей на про тримання себе. Часто поверталися додому здорові, тому що в
дорозі добрі люди давали їм їжу і щось до пиття та ночівлі. Також були
випадки, що дітей ув’язнювали і продавали у невільництво.
Велике число нараховувало паломників хворих, в котрих неодноразово
залишалася тільки надія на те, що дякуючи молитві, будуть оздоровлені.
Багато людей в святих місцях шукало відваги і сили до знесення хвороби.
Сліпих вели за руку діти, батьки, родичі або знайомі.
Папа Павло V, дня 5 листопада 1606р.;Інокентій XI, дня 1 жовтня 1688р.;Інокентій XII, дня 24 грудня 1692р.;Венедикт XIII, дня 3 березня 1726р.;Клименты XII, дня 16 січня 1731 р.;Венедикт XIV, дня ЗО серпня 1741 р.
Папа Лев XIII, з метою поширення Хресної дороги, затвердив у 1879 р. Братство Живої Хресної дороги.Папа Пій XI дав 1931 р. дозвіл хворим і в'язням на відправлення Хресної дороги перед хрестиком, який спеціально для того посвячений.
1. Відправити набоженство перед стаціями Хресної
2. На кожній стації має бути хрест і образ, який представляє стації Єрусалимські.
3. Згідно з традицією Церкви, Хресна дорога має 14 стацій, кожна має своє розважання, яке закінчується молитвою. Для відправлення Хресної дороги вимагається тільки побожне розважання страстей і смерті Христової (загалом про терпіння і муки Христові), і не є конечно розважати про те, що представляє кожна стація.
4. Переходимо від одної стації до другої, але коли цей перехід є причиною замішань, тоді переходить лише той, хто провадить Хресну дорогу, інші ж можуть стояти на своєму місці.
5. Ті, які з незалежних від них причин не можуть відправити Хресної дороги в звичайний, загальноприйнятий спосіб, можуть отримати такий самий відпуст, коли, принаймні, півгодини будуть побожно читати і розважати про терпіння і смерть нашого Спасителя Ісуса Христа
о. Василь Ковпак СБССЙ
Приготування до паломнитцва
Чимало
людей вирушали у паломництво поспішно, порушені чимось, наприклад
проповіддю. В середньовіччі прочанин був той, хто постановляв відбути
паломництво. Чим вище стояв на щаблинці драбини суспільства, тим
старанніше приготовлювався до даної постанови.
Часто люди постановляли рушати в паломництво поспішно, не знаючи,
що їх чекає під час подорожі. Не знали забагато про країну, до котрої і
через котру будуть мандрувати, про людей, котрих зустрінуть по дорозі.
Щастя мав той, хто міг запитатися у когось, котрий відвідав вже якесь
місце. Однак, не можна бути впевненим чи дана особа дала правдиву
інформацію про дане місце. Навіть коли можна було б приєднатися до
знаючих дорогу, по котрій будуть іти, заохочувано аби перед вирушенням в
дорогу набули інформації про даний край де будуть перебувати і через
котрий будуть проходити. Допомогою в даному випадку служили провідники.
Перш ніж з’явилися туристичні провідники (ХVІ), були вивішені вказівки
через освічених прочан для наступників, котрі будуть іти даною дорогою.
Були вони практичні і детальні. Вказували країну і мову на даному шляху,
описували скільки є миль від одного міста до другого, де можна
переночувати, які труднощі можуть зустріти по дорозі. Хто не вмів читати
просив, щоб йому було прочитано.
Важливим було приготування багажу. Тут була прийнята засада: «взяти
так мало, як можливо; так багато, скільки треба». Найкращі були залізні
листи та інші подібні свідоцтва, котрі допомагали прочанам отримати їжу
і нічліги. Правдивим був також лист від настоятеля, підтверджений
правовірністю прочанина і згадував святе місце, до котрого дана побожна
особа мандрує. До документів залічувалися: паспорт, пропуски до даного
місця і свідоцтво про стан здоров’я. Від ХV ст. свідоцтва ці були
вимаганні. Вище згадані документи і гроші знаходилися в торбинці
прочанина. Ніж носили за паском, а ложку в капюшоні. Переховувалося в
мішку закинутим за плече або на повішаній палиці одіж, пару бутів,
шкіряну кружечку, сітку або вудочку для ловіння риб, а також кресало для
розпалення вогнища.
Харчами на час мандрування був хліб, сир, жир і білок. Воду питну
перевозили в дуплавій дині, в дзбані або в шкіряні пляшці.
Перед вирушенням в далеку дорогу прочанин йшов до сповіді, щоб
поєднатись з Богом та міг гідно приступити до святого причастя. Священик
під час справування Євхаристії читав спеціальну молитву за паломників і
мандруючих. Паломник отримує спеціальне благословення на час подорожі.
Наші предки або паломник із давнини
Типовими
ознаками паломників у давнину були: благодать, котру називали «бордоне», маніра,
пелерина з грубої тканини «санрікіна» (назва походить від прочанина
римського св. Роха), капелюх – «петазо».
Палиця допомагала в дорозі, а також могла служити для допомоги в
обороні. Пелерина охороняла від дощу і холоду та служила для накриття
під час сну. Капелюх мав широке рондо, котре було опущене до переду для
охорони обличчя від яскравого сонця. Паломники часто несли реліквії
святих ікон з родинних країв. Кожен паломник посідав емблему, місця до
якого мандрував або від котрого вертався. Копія часто була убога,
зроблена з цини або оливи. Під кінець середньовіччя прочани в руках
тримали розарій.
Звичайний прочанин мусів платити за послуги: їжу, пиття, нічліг для
себе, для служби та за коні, одяг а особливо за взуття. Давав милостиню,
пожертвування і чайові. Вирівнюючи оплату за сповідь і інші оплати
церковні. Платив за обмін валюти, гігієну особисту, за проїзд через
міст, дорогу, переправою поромом і човном за охорону та провідників в
чужих краях або перекладачів. Існували також оплати гуртові, наприклад
за подорож до Землі Святої туди і з поверненням, організоване через
венецьких судновласників.
Убогі люди мандрували без грошей. Часто жебрали, часом заробляли
пару федінгів по дорозі. Часто переказуючи інформацію з далеких країв
прочани одержували поживу.
В дорозі для прочанина чекало шерег незручності та трудності – важка
дорога або товариство, погода тощо. Незважаючи на це, деякі добровільно
брали на себе наступні обтяження наприклад йшли на босо або в
невигідній вовняній сукні. Трудностями в інших країнах, була
незнайомість мови. Люди освідченні могли порозумітися на латинській
мові. Однак в дорозі зустрічалися великі непорозуміння в мові.
Прочанин в своїй мандрівці повинен шанувати Бога і святих в молитві.
Між іншим для того мандрувано у групах, щоби уникнути одноманітності.
Спільна молитва і спів скорочували дорогу.
Маємо багато способів відправи паломництва до різних санктуаріїв.
Правдиві прочани йшли піхотою, а частина на босу ногу. Деяким бракувало
грошей на взуття, інші в цей спосіб покутували. Заможні мандрували
верхи. Аби підкреслити свою покору вибирали мула або осла. Звичайно з
тим нав’язувався додатковий кошт, часто порівнювальний з виживанням і
нічлігом як за одну особу. Вершник міг нарватися на напад, тому що
розбійники могли отримати більшої здобичі. Але міг також швидко утекти.
Невелика група людей подорожувала чотириколовими поїздами. Така подорож
означала брак комфорту і безпеки та великім ступені була узалежнена від
стану доріг. В порівнянню з їздою верхи подорож бричкою була тортурною.
Важливим елементом мандрування було пересікання річок. Часом вони
допомагали, але одночасно були перешкодою в мандрівці. Ці, котрі
мандрували річкою, пливучи з течією, швидко і вигідно переміщалися. З
другої сторони, ріки утрудняли рух сухо-земний – паломники мали щастя,
коли знайшли паром. В іншому випадку мусили шукати мостів або чекати
коли припливе паром. Можна також було мандрувати човном. Так часто
мандрували до Землі Святої. Мандрівка човном була не вигідна і не раз
небезпечна.
Середньо прочанин йдучи піхотою, проходив в один день біля 30
кілометрів. Був то добрий поспіх.
Дуже важливим було в Європі визнання Ісуса за Спасителя, тому що
паломник, котрий мандрував, також брав участь у молебні в різних
церквах, в кожнім храмі почувався як у себе вдома. В мандрівці
допомагала наука церкви - кожен християнин є зобов’язаний любити
іноземця, як свого ближнього. Дякуючи любові до ближнього, було легко
віднайти нічліг і щось перекусити. Мандруючому вистарчала можливість
переночувати десь під дахом або в якійсь стайні. Було також так, що
тільки було дозволено розбити намет на певній ділянці землі. За те
добро, котре дарує даний господар, паломник повинен йому за це
винагородити. Для мандруючих важливим були монастирі. Згідно з уставом
Пахомія: „монастирі повинні мати спеціальні поміщення для гостей”.
Опатцтва знаходилися там, де часто для прочанів була потрібна поміч. В
деяких монастирях гості могли отримати від монахів щось теплого з їжі –
суп з рослин і проса, а також олію для убогих та тістечка для багатших.
Загальним було прийняте те, що прочанин міг розраховувати тільки на хліб
і воду. Прочани в допомозі, могли покладати надію у братств. Від
ранішнього середньовіччя люди єдналися в зв’язках між іншими
братствами, де разом молилося, споживано їжу. піклувалися вдовами і
сиротами. Часто були віддані під опіку святому.
Мандруючі завжди могли зупинитися на нічліг в когось, за якусь оплату. Такі місця знаходилися на відстані одного дня їзди.
Благословення для паломника мало велике значення. Від тієї хвилини
як одержав благословення, мандруючий був під опікою Божою і мав статус
паломника. Канонічне право і цивільне охороняло їх перед безправним
задержанням, нападом. Під охорону підлягало майно прочанина. Прочанин
мав також першість у закупах.
Небезпеки для паломників у давнину
Прочанину
загрожували різні небезпеки під час мандрівки. Часто небезпечними
місцями були переправи через гірські околиці. Багато прочан не були
підготовлені на погоди гірські. Легко можна було заблукати,
посковзнутися, упасти зі скали або замерзнути. В дорозі треба було
уважати на багна і видму.
Більш реальною загрозою для прочанина були люди. Бандити часто
нападали на теренах гористих, де було мало людей. Натомість влада
використовувала вузькі переходи, щоб збирати мито. Торговці часто
обманювали іноземців – підвищували ціни, не справедливо міряли або
важили, отруювали паломників або їх не шанували. Наступною загрозою
було: незнанням прав та мови. Були випадки, що паломника брали в полон, а
потім продавали в рабство.